Czarno - biały kadr. Kreatywna fotografia

Czarno - biały kadr. Kreatywna fotografia

autor:
Harold Davis
cena:
59.00
data wydania:
2011-05-30

zobacz szczegóły

dodaj do koszyka

Jasność/Kontrast w CS3

Polecenie Jasność/Kontrast w poprzednich wersjach Photoshopa było prawdopodobnie najrzadziej wykorzystywanym poleceniem do retuszu zdjęć.

Kadrowanie zdjęć

Narzędzie Crop (Kadrowanie)

Otwórz zdjęcie i wybierz z palety narzędzie do kadrowania.

Zapisywanie selekcji

W kilku poprzednich tutorialach opisywałam metody zaznaczania obiektów na fotografiach.

Maski w Photoshopie

Maski to potężne narzędzie Photoshopa wykorzystywane do płynnego przechodzenia jednej warstwy w drugą.

Pomidora z poniższego zdjęcia zaznaczamy za pomocą Lassa magnetycznego> i skrótem Ctrl+J kopiujemy na nową warstwę.

Maski w Photoshopie

Następnie za pomocą narzędzia Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie)> zmieniamy kolor pomidora na kopii warstwy na pomarańczowy.

Maski w Photoshopie

Teraz za pomocą maski połączymy obie warstwy. Na dole palety Layers (Warstwy)> klikamy przycisk Add layer mask. Obok miniatury warstwy pojawi się biała miniatura maski. Prawdobodobnie jest już aktywna, w razie wątpliowsci należy ją po prostu kliknąć.

Maski w Photoshopie

Po dodaniu i uaktywnieniu maski zmieniamy narzędzie na Pędzel i wybieramy czarny kolor narzędzia. Na początek warto wybrać okrągłą końcówkę pędzla. Jej wielkość można regulować nawiasami kwadratowymi z klawiatury [ ], natomiast twardość końcówki pędzla można dostosować za pomocą skrótów Shift+[ oraz Shift+] Malując czarnym pędzlem po masce stopniowo odsłaniamy warstwę leżącą poniżej, co pozwala uzyskać efekt zbliżony do poniższego.

Maski w Photoshopie

Warto teraz zwrócić uwagę na wygląd maski. Jest ona czarno-biała - czarne miejsca to te przez które prześwituje warstwa położona poniżej, białe - to miejsca nieprzezroczyste, czyli widoczna jest warstwa wierzchnia.

Maski w Photoshopie

W trakcie odkrywania warstwy można zmieniać końcowki pędzla, jego twardość oraz stopień krycia pędzelka. W przypadku, gdy odkryjemy za dużą część warstwy leżącej poniżej, zawsze można zmienić kolor narzędzia na biały i po prostu zamalować niepotrzebne fragmenty na masce.

Poniższe fotografie obrazują sposób na sztuczne uzyskanie głębi ostrości za pomocą maski.

Maski w Photoshopie

Tak jak poprzednio zaczynamy od powielenia warstwy. Na warstwie leżącej poniżej stosujemy filtr Gaussian Blur rozmywając ją.

Następnie przechodzimy na warstwę położoną powyżej i dodajemy do niej maskę. Tym razem zamiast pędzla, wybieramy narzędzie Gradient, ustalamy kolory na biało-czarny i rysujemy gradient na masce. W ten sposób warstwa z rozmyciem położona niżej jest stopniowo odkrywana.

Maski w Photoshopie

Te dwa powyższe przyklady to zaledwie maleńka próbka możliwości zastosowań masek Photoshopa.


Księga gości
goshka13@gmail.com | www.gohha.com