Mistrzowska edycja zdjęć. Adobe Photoshop CS5/CS5 PL dla fotografów

Mistrzowska edycja zdjęć. Adobe Photoshop CS5/CS5 PL dla fotografów

autor:
Martin Evening
cena:
149.00
data wydania:
2011-04-07

zobacz szczegóły

dodaj do koszyka

Selekcja - Wtapianie Feather

Podczas zaznaczania i kopiowania obiektów uzyskujemy domyślnie zbyt ostre krawędzie zaznaczenia.

Jasność/Kontrast w CS3

Polecenie Jasność/Kontrast w poprzednich wersjach Photoshopa było prawdopodobnie najrzadziej wykorzystywanym poleceniem do retuszu zdjęć.

Efekt sepii

W dzisiejszym tutorialu opiszę sposoby na wykonanie zdjęcia w sepii.

Wykorzystując możliwości Photoshopa można wykonać efekt sepii na kilka sposobów. Efekt końcowy jednak będzie zupełnie różny.

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Pracując na wielu warstwach Photoshopa mamy możliwość zmiany trybu mieszania warstw.
Mieszanie warstw oraz krycie warstw można zmieniać na palecie Warstwy.

W dzisiejszym tutorialu opiszę tryby, na jakich pracuje Photoshop. Efekty będziecie mogli porównać na zdjęciach.

Zacznę od otwarcia dwóch fotografii. Przeniosę je na osobny nowy plik. I zacznę zmieniać tryby na palecie Warstwy.

Tryby mieszania warstw - praca na warstwachTryby mieszania warstw - praca na warstwachTryby mieszania warstw - praca na warstwach

Tryb Normal (Zwykły)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Jest to domyślny tryb warstw. Wszystkie kolory podstawowe zamieniają się w kolory mieszania. Interesujące efekty można uzyskać poprzez zmianę krycia (Opacity) i wypełnienia (Fill).

Tryb Dissolve (Rozpuszczanie)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Ten tryb przypomina rysunek kredą, kiedy otrzymujemy suchą, nierówną fakturę. Im wyższe krycie (Opacity) tym bardziej nieprzejrzysty jest ślad pędzla.

Tryb Darken (Ciemniej)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Modyfikacji ulegają tylko kolory podstawowe jaśniejsze od koloru mieszania.
Fragment z lewej: krycie 100% i dla porównania fragment z prawej strony ma zmniejszone krycie warstwy do 51%

Tryb Multiply (Mnożenie)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Tryb Multiply powoduje ładne półprzejrzyste ściemnienie obrazu. Przyciemnia on jasne kolory, przy czym ciemne kolory oddziałują intensywniej niż jasne (biały kolor mieszania w ogóle nie zmienia koloru podstawowego).
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Color Burn (Dosycenie koloru)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Ciemny kolor mieszania ściemnia kolor podstawowy poprzez zwiększenie kontrastu. Jasny kolor mieszania powoduje nieznaczne zabarwienie koloru podstawowego.
W wersji Photoshopa 7CE ten tryb mieszania nosił nazwę Ściemnianie.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Linear Burn (Ściemnianie liniowe)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Ciemny kolor mieszania ściemnia kolor podstawowy przez zmniejszenie jasności warstwy.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Lighten (Jaśniej)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Zmianie ulegają tylko kolory podstawowe ciemniejsze od koloru mieszania. Kolory jaśniejsze pozostają bez zmian.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Screen (Mnożenie odwrotności)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Otrzymujemy jaśniejszy nieco wyblakły obraz. Jasny kolor mieszania (czyli kolor nakladanej warstwy) rozjaśnia ciemniejsze kolory podstawowe (czyli warstwy spodniej). Ciemne kolory mieszania działają słabiej, a czarny kolor nie działa w ogóle nie zmienia koloru podstawowego.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Color Dodge (Rozcieńczenie koloru)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Rozjaśnia kolor podstawowy poprzez zmniejszenie kontrastu warstwy, ale tylko w tych miejscach, gdzie kolor mieszania jest jasny.
W wersji Photoshopa 7CE ten tryb mieszania nosił nazwę Rozjaśnianie.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Linear Dodge (Rozjaśnianie Liniowe)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Rozjaśnia obraz przez zwiększenie jasności warstwy ale tylko w obszarach, gdzie kolor mieszania jest jasny.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Overlay (Nakładka)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Nakładka to bardzo interesujący tryb. Ciemne kolory podstawowe stają się ciemniejsze, a jasne jaśniejsze. Natomiast kolory biały i czarny nie ulegają zmianie, dzięki czemu obraz nie traci szczegółów. Tryb ten podkreśla kontrast.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 75%

Tryb Soft Light (Łagodne światło)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Tryb Łagodne światło daje subtelny efekt rozświetlenia obrazu. Rozjaśnia kolor podstawowy, gdy kolor mieszania jest jasny. Ciemny kolor mieszania powoduje ściemnienie koloru podstawowego. Tryb zachowuje kontrastowość obrazu.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 80%

Tryb Hard Light (Ostre światło)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Tryb bardzo przydatny przy tworzeniu błyszczących świateł. Rozjaśnia kolory podstawowe, gdy kolor mieszania jest jasny, a przy ciemnych kolorach mieszania - przyciemnia kolory podstawowe. Wzmacnia kontrast w obrazie.
Z lewej krycie na 100% (warto zwrócić uwagę na charakterystyczne wybłyszczenia - to efekt działania trybu), fragment z prawej: 50%

Tryb Vivid Light (Światło jaskrawe)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Ściemnia kolory podstawowe poprzez zwiększenie kontrastu przy ciemnym kolorze mieszania. W przypadku jasnych kolorów mieszania kolor podstwowy ma zmniejszany kontrast.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 60%

Tryb Linear Light (Światło liniowe)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Zwiększa i zmniejsza jasność koloru podstawowego w zależności od tego czy kolor mieszania jest ciemny czy jasny.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 60%

Tryb PinLight (Światło punktowe)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Kolor mieszania zastępuje kolory podstawowe w zależności od ich jasności. W efekcie na obrazie pozostaną najjaśniejsze i najciemniejsze piksele. Wszystkie pomiędzy nimi są niewidoczne.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Hard Mix (Mieszanie twarde)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Zwiększa kontrast mieszanych warstw, tak jak to robi tryb Vivid Light, ale dodatkowo konwertuje pozostałe widoczne kolory względem wartości progowej.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Difference (Różnica)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Efekt negatywowego odwrócenia kolorów podstawowych.Gdy kolor mieszania jest jasny efekt jest bardziej wyrazisty.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 50%

Tryb Exclusion (Wyłączenie)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Poszarza kolor podstawowy na obszarach, w których kolor mieszania jest ciemny. Natomiast tam gdzie jest kolor mieszania jasny - kolor podstawowy zostaje odwrócony.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 60%

Tryb Hue (Barwa)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Ten tryb dokonuje obliczeń barwy składowej warstwy wierzchniej, natomiast nasycenie i jasność oblicza na podstawie warstwy leżącej poniżej i stosuje wyliczone wartości na warstwie aktywnej.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 75%

Tryb Saturation (Nasycenie)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Tryb pobiera nasycenie koloru mieszania, natomiast barwa i jasność są pobierane z koloru podstawowego.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 75%

Tryb Color (Kolor)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Obraz otrzymuje barwę i nasycenie koloru mieszania - warstwy wierzchniej, a jasność jest pobierana z koloru postawowego - warstwy leżącej poniżej.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 65%

Tryb Luminosity (Jasność)

Tryby mieszania warstw - praca na warstwach

Obraz otrzymuje jasność koloru mieszania. Zachowywana jest barwa i nasycenie koloru podstawowego.
Z lewej krycie na 100%, fragment z prawej: 65%



Księga gości
goshka13@gmail.com | www.gohha.com